info@cntkings.ee
CBD- var är det om?

VINTERMÖRKRET OCH VÅR ENERGINIVÅ

För några av oss är vintermörkret en jobbig tid. Vintern kan beröva all energi, till och med
till den grad att hobbyer och allt annat känns meningslöst. Vi sjunker ner i en slags
kaamos- dvala – eller mörkerdepression. Vi söker orsaker och förklaringar till detta –
och tips för att rygglägga mörkret- kamos- för vårt välbefinnande.

LJUS I KNOPPEN !

Kamoströtthet, eller till och med –depression beror till hög grad av att mängden av ljus
minskar på vintern. Det blir helt enkelt mörkare. Ett sätt att bemästra och rygglägga
mörkret är MER LJUS ! Klarskenslampor underlättar vår tillvaro på morgonen. Dessa
lampor är specialister på att vilseleda och bluffa vår hjärna. Hjärnan upplever lampskenet som
en soluppgång. Effekten i dessa lampor får vår hjärna att glömma, att detta faktiskt är
den mörkaste tiden på året.

Stundvis är effektivt ljusbotemedel inte tillräckligt, det krävs mer än så. Det är möjligt att vi
talar redan om depression, till och med om ångest till en följd av mörkret. Då bör vi komma ihåg
att vi fortfarande är en del av den näromliggtande naturen. Trots att människan redan under
hundratals år har bott i städer, är naturen vid sidan av ljuset en väsentlig del av det man saknar
och upplever som nödvändigt. Det finns naturprodukter som kan prövas för att råda bot på
möjliga ångest- och sömnproblem. CBD- oljorna är exempel på dessa. Läs mera hur CBD
fungerar, och hur denna produkt kan hjälpa en över den mörka vintern.

Mörkret påverkar inte oss alla lika negativt, däremot fungerar en klarljuslampa för alla.
Dess funktionsidé är homogen för samtliga individer. Om du ändå inte behöver en sådan
lampa, kan det vara onödigt att skaff en sådan. Däremot kan ovan nämnda CBD- oljan
och andra naturprodukter vara lösningen till behovet av nödvändiga vitaminer och
mineraler.

NATUREN OCH VI

Om vintermörkret gör det svårt att vakna och orka, kan naturen i sin tur också ge oss hjälp
och olika möjligheter. Då huvudet börjar signalera att jobb eller vardagssyssla inte tänder,
bör man ta till något helt enkelt.

Som exempel kan nämnas en promenad i naturen- utan headphones eller smarttelefon.
Naturen i all sin prakt och närhet gör det möjligt att man redan i urban parkmiljö kan
koppla av och ladda upp, och efter en halv timme får man den energi som hjälper
framåt i det vardagliga livet.

Naturen avspeglas i oss genom vila och sömn – var och en av oss bör inse att vila och sömn
garanterar ett välbefinnande- några timmrs sömn är ett måste. Om man under dagen känner
sig trött, är det helt ok att unna sig en tupplur- men högst en halv timme. En längre tupplur kan
rubba den nattliga sömnrytmen.

Vintermörkret är en naturlig företeelse och beror på jordens kretsgång runt solen. Under
vintern är vi på den ”mörka” sidan i norr, dit solstrålarna inte når lika bra som på sommaren.
Därför har vi mörkare. Det betyder också att vårt behov av D- vitamin blir större.
Lyckligtvis tillsätter man här i Finland vitaminer i livsmedel, och sålunda uppfylls tillräckligt
vitaminbehov. Det skadar dock inte att inta mer D- vitaminer under vintern än sommaren.
D- vitaminer finns i piller- och vätskeform. Under sommaren ger solen en grund till vårt
D- vitaminbehov.

LIVET BYGGER PÅ RYTM

Du har säkert märkt hur vårt liv bygger på en särskild rytm. Vi kan själv anta en viss
rytm och bestämma hur tuff eller lugn den är.Till den rytmen bör vi infoga arbete och
fritid så, att den för oss framåt i livet. Rytmen påverkar även ätandet och sömnkvaliteten.
Till exempel måltiderna bör anpassas till livsrytmen, inte till stundvisa, sporadiska
”snacks”- stunder. Genom en god matrytm och mångsidig kost undviker vi överdrivet
ätande. Och genom att följa med vårt eget ätande kan vi försäkra oss om att undvika
för mycket socker, fetter eller salt- allt sådant som aldrig i stora mängder gynnar
kroppen.

Om man hittar en lämplig rytm som beaktar arbete, vila och sociala kontakter, kan man
väl klappa sig själv i ryggen.

Att oroa sig för att inte vara fullständig är onödigt – att eftersträva ett personligt
välbefinnande är däremot viktigt. När du själv mår bra, kan du även hjälpa dina vänner.

Kommentera